Tuesday, September 22, 2009

sepi malam

tengah malam.

udaranya dingin lagi nyaman. di tengah-tengah metropolitan itu, hanya sesekali terdengar kenderaan lalu-lalang. tidak sesibuk waktu siang.

balai polis itu turut sepi, walaupun berpenghuni. di suatu sudut, seorang pegawai bertugas sedang menulis sesuatu di bukunya. laporan tugasan mungkin.

beberapa ketika kemudian...

"assalam
ualaikum, Amin!" seseorang tiba-tiba muncul, memberi salam kepada pegawai tersebut. sunyi + tengah malam + suara salam = agak menyeramkan. Amin menoleh seraya menjawab salam.

"ni, nak bagi kunci Waja..."sambung lelaki tadi, yang juga pegawai polis. malam itu, Amin memang bertugas untuk menerima dan menyimpan semula kunci-kunci kenderaan peronda polis, setelah rondaan tamat. jawabnya ringkas,"orait."

tiba-tiba.

terkesima. pelik. suspens.

pegawai yang bernama Amin itu terdiam seribu bahasa...

* * * * * * * * * *(suatu ketika yang lain)

"assalamualaikum, tuan!" pegawai polis yang baru muncul itu, menyapa seorang pegawai yang agak berumur. salamnya dijawab, lantas berlaku perbualan ringkas.

"kereta saya dah ok ke blom, tuan?"

"blom lagi la. tersadai lagi kat bengkel tu. kamu pun satu, yang bagi eksiden buat ape. bla bla bla... eh...?!"

pegawai yang lebih tua itu dengan automatik terdiam. gegas menyambung semula kerjanya. dia tidak menghiraukan pegawai muda tadi. malah dia tidak mahu menoleh langsung ke arah nya. seolah pegawai muda itu tiada di situ.

* * * * * * * * * *

si pemberi salam tadi, orang yang sama. meninggal dunia sewaktu bertugas, dilanggar penjenayah jalan raya. cerita di atas berlaku tidak berapa lama setelah pemergiannya.

al-fatihah buat arwah.

No comments:

Related Posts with Thumbnails

pageviews