Monday, October 12, 2009

odysseus & cyclops



"mak datuk! besar nak mampuih makhluk ni! mati la aku..." odysseus merungut sendirian sambil menjeling ke arah pengawal-pengawalnya yang telah cabut.*haram jadoh betui deme ni.penakut!*



"oi gedempol, meh sini!" rudy(nama timangan odysseus) menyapa lawannya itu.



"apa hang cakap sat tadi? mai ulang balik! hang nampak cota aku ni?" si mata satu cyclops naik angin.



"hehe...rilek la bro! aku juz nak dengo, macam mane oghang utaghe bile naik angin. ate, teman oghang perak. kan ke serumpun kite ni?" rudy cube menjernihkan situasi.



"hah. baguih gak. sebelum aku makan ko, elok le kita berta'aruf dulu. mana tau, kot-kot boleh tuka'(tukar) pendapat ka..PRK bagan pinang kelmarin, hang sokong belah mana?" cyclops mula merendahkan suaranya.



jawab rudy,"uish...teman mesti la sokong yang baik! tu yang menang tuu!"



"hoh. parti aku kalah! tapi takpa, sama-sama melayu. jom kita panjatkan syukur ke hadrat Ilahi Rabbul Izzati. al-fatihah.."



30 saat kemudian...



"nama hang sapa? aku cyclops, anak Pak Kulop ketua kongsi gelap."



"oh, nama panjang aku 'takdak sapa-sapa'. rakyat aku panggil aku 'nobody' ," jawab rudy.



"owh. sedap gak ye? aku panggil
nobody lah. hah, ni aku nak ingatkan siap-siap ni. hang jangan cuba nak lari na. hang lari 10 tapak, aku ligan setapak ja tau! lagipun, konco-konco bapak aku ada kat mana-mana. kehkehkeh... ... oi! hang watpa ni! adoi! sakit la mangkuk!" cyclops menjerit kesakitan.



sepantas kilat, rudy memacak tombaknya ke mata cyclops!



*hehe...tak gune kalo boleh kejar pun, mata ko dah buta!* rudy mengejek cyclops di dalam hati, bimbang arah lariannya dikesan. dari jauh, dia nampak pengawal-pengawalnya melambai-lambai ke arahnya...



"bapak! ada orang cucuk mata aku! adui la!" cyclops mengadu kepada bapaknya.



"tak guna! bagero! kamu tau sapa nama bedebah tu?" tanya Pak Kulop.



"
nobody! nobody! konfem bapak! takdak sapa-sapa!"



dush! dush!



"kan dah kena sekeh. dah la parti aku kalah kelmarin. dan-dan ja dia nak wat lawak bangang dengan aku," ngomel Pak Kulop sambil berlalu pergi diiringi konco-konconya.



"innallaha 'azizun hakiim..."



"sesungguhnya Allah Maha Perkasa, Maha Bijaksana..." kan Allah dah ajar. kekuatan fizikal itu bergerak seiring dengan ketajaman akal fikiran. harapkan badan je kuat, tapi otak dengan akal tak reti nak dimanfaat sebaik mungkin, tak guna juga jadinya...bodo juga nanti...

Wallahu a'lam...

2 comments:

hunkah zaytsev said...

alhamdulillah...dah bleh komen...

bez amin said...

alhamdulillah...dah bleh komen...

Related Posts with Thumbnails

pageviews