Sunday, October 11, 2009

kambing hitam

assalamualaikum...

cuti semester yang boring dan kosong. main pokemon, dah tak tau nak buat gaya apa lak untuk menang. berjuta kali dah menang, haha. ni yang nak bongkak ni. astaghfirullah...

mengkaji waktu cuti begini, memang sangat selesa. tak perlu tergopoh membahagikan masa dengan assignment, sebagaimana hari kuliah biasa. newspaper reading pun tak sempat, bahkan nak fikir lapar sekalipun. hoho...

Divisyen ke-13 Waffen SS Hanzar. salah satu divisyen tentera yang ditubuhkan Hitler, atas dorongan mufti baitulmaqdis ketika itu, Syeikh Amin al-Husayni(gambar, melambai tangan). 'hanzar' berasal daripada perkataan Arab, Bosnia dan Croatia yang bermaksud parang.

sekali pandang, kemungkinan besar kita boleh tau kelainan yang terdapat pada divisyen ini. para anggotanya memakai tarbus, sebagai imej mereka. *fuiyoooo...*. di'fakta'kan juga, 90% daripada ahli Hanzar beragama islam, selebihnya kristian croat. jumlah keseluruhan anggotanya ialah seramai 60,000 orang je. *JE? pale otak ko! ok la tu..*

anti agama. terutamanya yahudi. mengamalkan teori 'matlamat menghalalkan cara'. penggerak fahaman komunis. itu semua gambaran yang diberikan oleh para orientalis ke atas Hitler.

benarkah? dakwah atau dakyah? kebenaran sejarah atau propaganda zionis? pertemuan Syeikh Amin al-Husayni dengan Adolf Hitler suatu perbincangan yang penuh bersejarah. mufti besar baitulmaqdis itu membawa isu palestin-yahudi(israel belum wujud ketika itu), manakala Hitler pula mengetengahkan usaha untuk mencari titik persamaan antara dunia Jerman-Arab.

antara isi meeting mereka yang sampai kepada kita, ialah kata-kata daripada Hitler :

"when the hour of Arab liberation comes, Germany has no interest there other than the destruction of the power protecting the Jews"

okai... fikir sejenak tentang Hanzar;
  1. adakah pembentukan divisyen Hanzar adalah semata-mata kerana Hitler mengagumi semangat jihad umat islam, sanggup mati kerana agama? oleh itu dia boleh mempergunakannya bagi memenangi perang yang sedang berlangsung?
  2. atau... adakah ia menandakan sudah wujudnya pemberontakan oleh Hitler terhadap 'manusia-manusia di belakangnya', yang sejak sekian lama mempergunakannya? sehingga tercetusnya perang dunia ke-2? benarkah dakwaan bahawa dia sudah fed up dimanipulasi oleh Illuminati, gerakan zionis antarabangsa yang menjadi tulang belakangnya? adakah dorongan Syeikh Amin yang berjaya menaikkan semangatnya untuk menentang mereka?
  3. or... adakah Syeikh Amin sudah membaca bahawa Arab akan kalah kepada yahudi dalam isu palestin? lalu beliau memilih untuk mempersiapkan bantuan tentera dari 'sahabat' luar? tetapi Nazi ditaqdirkan kalah tanpa sempat membantu?

...adakah kedamaian dalam lukisan oleh Hitler ini, menggambarkan naluri sebenar tokoh ini... adakah dia cuma seorang kambing hitam...siapa pula yang dimaksudkannya dengan 'power protecting the Jews' ? Freemason? Illuminati? Trilateral Commission? Britain? US?

Wallahu a'lam... (-_-)

No comments:

Related Posts with Thumbnails

pageviews