Wednesday, October 14, 2009

pedoman rasulullah saw

assalamu'alaikum...

artikel ini aku tulis sebagai peringatan untuk diri sendiri terutamanya, seterusnya buat keluarga, para sahabat, serta sesiapa yang sampai artikel ini kepadanya.

mana-mana pihak yang terasa kecil hati, tersinggung dan apa jua yang sewaktu dengannya, harap kita dapat bersama-sama memuhasabah diri masing-masing. bagi yang tidak terkena batang hidungnya, atau langsung tidak ambil kisah berkenaan isu politik negara 1malaysia, semoga anda berwaspada.

paparan di bawah ini aku copy dari blog ini

.: Pedoman dari Rasulullah saw :.

suasana pencalonan dan perlantikan khalifah:-
- tiada suasana mengaibkan calon.
- tidak berlaku mencari kesalahan calon.
- tidak membuka keaiban calon.
- tidak menceritakan keburukan calon yang telah lalu.
- tiada pulau-memulau.
- tiada pergaduhan.
- tiada mencacat-cela.
- tiada kempen-mengempen.
- tiada kutuk-mengutuk.
- tiada berhasad-dengki.
- tiada berburuk-sangka.
- tiada budaya samseng.
- tiada budaya rasuah.
- tiada budaya membeli undi.
- tiada budaya vandelisem.
- dan banyak lagi kebaikkan yang berlaku sehinggalah era zaman perlantikan Saidina Ali r.h. kerana umat Islam pada ketika itu telah semakin kuat, tanah kekuasaan semakin luas, harta negara semakin meningkat.. Maka berlakulah perebutan sehingga tertubuhnya Kerajaan Bani Umaiyyah dan Kerajaan seterusnya yang silih berganti.



semoga kita semua mendapat manfaat, barang sekelumit sekalipun, daripada perkongsian di atas. jauhkanlah diri kita daripada perbuatan mencaci orang lain, tidak kira kawan mahupun lawan.

jika orang yang berdosa pada pandangan kita itu sudah bertaubat nasuha, takutlah terhadap kemurkaan Allah sekiranya kita mencaci orang tersebut di atas dosa silamnya. jika orang itu masih lagi dibuai lautan dosa, bukankah sebagai saudara seagama, kita wajib membantunya? mungkin dia sudah melupakan Islam... tetapi ingat, Islam tidak pernah melupakan dia.

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ
فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.
(al baqarah : 186)

Rasulullah saw dan para sahabat baginda, tatkala kalah dalam peperangan menegakkan syiar Allah, tidaklah mereka mencaci, ataupun menyalahkan musuh yang diperangi. tidaklah Rasulullah menyalahkan undi pos, mahupun mengeluarkan kata-kata kesat seperti "perasuah!", "rakyat bodoh!", "penduduk pilih rasuah daripada maruah!!" dan yang sewaktu dengannya...


Wallahu a'lam...

3 comments:

misz nurus said...

salam..

haha. akhirnya. upacara melempar cakera cancel! hoho. ehm.ehm.ehm.

The enemy who shows his hatred is the one of least account.

so, kite jadik kaum yg cool jela ye adik2. membina memakan masa, membinasa sekelip mata! cewah.

If there should a reconciliation come about between your enemy and yourself, and you pledge your word thereto, honor your obligation, obedient to the vice of your conscience.

haha. ni kena buat le ye idak?maen ckp pun idak le ke mane. xde kaitan??haha. saje, encik mokhsin pun suke bg ayat yg kurang berkaitan. lalala.

[mengomen panjang2 : salah satu cara membalas dendam akibat kegagalan mengomen sbelum ini. yeay.]

hunkah zaytsev said...

>> nuruzshith : heheh...komen jangan tak komen!

kita cuma menyampaikan...semoga dipandang di sisi Allah...ameen

North Charleston Fan Repairs said...

Hi grreat reading your blog

Related Posts with Thumbnails

pageviews