Monday, February 28, 2011

kah kah kah

salam
bismillah wal hamdulillah
     ok, tajuk di atas mayb ade kena mengena ataupun tak dengan entri kali ni. mula-mula beta ingat dalam entri ni nak gitau korang, beta takde idea nak tulis pape. tetiba lak pas type je tajuk 'kah kah kah' tu, ade benda lak yang melintas dalam kepala ni, benda yang simple, tapi beta tetap nak tulis gak, pasal blog ni haku yang punya (atas ihsan blogspot).
     benda yang bakal beta ceritakan ni, sebenarnya membuka minda beta untuk berfikir dalam skop yang lebih luas, even suatu benda tu mayb tak penting untuk difikirkan pun, tapi ia membantu kita untuk me-relate situasi-situasi dalam hidup kita ni menjadi SATU, bukannya dicerai-beraikan antara satu sama lain. hoh! konfem korang tak paham kan? beta yang type dua perenggan ni pun dah pening. takpe-takpe. ikuti kisahnya.

******************************
     Hari itu, semua calon-calon pelajar perubatan bakal menjalani interview untuk mendapatkan tempat dalam jurusan tersebut. CGPA semua mantop-mantop, jadi untuk memilih yang terbaik bagi mengisi kuota pelajar yang ditetapkan, interview dijadikan wadah oleh autoriti universiti. 
     Masing-masing menunggu giliran untuk masuk ke bilik temuduga. ada banyak gak panel, setiap panel ada dua orang penemuduga. dengar cakap-cakap kawan dari panel lain, ada yang tensen coz panel diorang agak ganazzzz. tanya soklan pelik-pelik. belum jadi doktor lagi, dah kena tanya sal penyakit itu ini itu ini. haha, nasib lah. 
     Student yang bernama Aku itu masih menunggu gilirannya. nombor 11, memang suatu penyiksaan. tengok member yang baru langkah keluar dari bilik temuduga, ade yang senyum, ade yang tarik muka, yang unfeeling pun ade. Aku memang awal-awal agak nervous, tapi akibat tunggu punye lama, tetiba percentage mengantuk itu 95%, nervous tinggal 5% je. see? ade hikmah kan. 
     Sampai je giliran Aku, dia pun masuk:
Doc (penemuduga) : bla bla bla?
Aku : bli bli bli
Doc : blink blink blink?
Aku : blank blank blank

camtulah dipendekkan citer. dia tanye, Aku jawab. dia soal, Aku explain. mane yang Aku tau sket, Aku explain pun sket je. nak kelentong menda nya, dia neurologist. kalo wat fact sendiri, memang nahas. 

tetibe, dia tanye Aku role model in medicine. awal-awal dia gitau, selain Rasulullah saw. haha, u got me doc! konfem bebudak sebelum ni sume jawab Rasulullah saw. fikir punya fikir, hah! Aku dapat satu nama.
Aku : Dr. Mahathir Mohamad
Doc : Ooo. why?
Aku : bla bla bla bla
Doc : orait. so he's ur role model? dat means u should know a lot bout him. 
Aku : erk..haha~ (angguk-angguk)
Doc : lemme ask u sumting. what's the name of his clinic?
Aku : (gotcha!!) ehhem.. Maha Clinic
Doc : okai, thank u. u can go now :-)
Aku : B-)

******************************
Lebih kurang 8 atau 7 tahun lalu. kat skol tempat Aku blaja:

Bob : bla bla bla Dr Mahathir bla bla 
Aku : owh ye ke. bla bla bla
Bob : kat utara nun. 
Aku : bla bla bla klinik dia bla bla
Bob : klinik dia? tak silap aku Klinik Maha
Aku : ooo..
******************************
ok, korang tau pe beta dapat dari citer ni? ilmu itu ada di mana-mana, dan berguna pada bila-bila masa. siapa sangka, Allah kasi ilmu waktu kita bersembang, yang berguna pada 10 tahun yang akan datang? setiap masa adalah berharga, so bersembanglah dengan benda yang berharga! ( ni khas untuk beta yang suke omongan kosong dong! )

ilmu itu, mungkin semalap cahaya mentol pada hari ni.
namun seterang cahaya bulan pada hari esok. 

* ilmu itu mungkin kelebihannya hanya nampak pada masa hadapan, so jangan berhenti, keep learning. peace! *

2 comments:

iyou said...

betull!!!! pernah aku guraw-guraw dengan member pasal nama saintifik lembu dgn kengkawan.. (wpun bukan sembang) tapi amat berguna bila kuar soklan dlm exam! =)

bez.amin said...

pergh!!!name saintifik lembu?haha..mantop2..

mesti tym jwb soklan xm tu,ko n member2 tersengih2 tringat gurauan korg.haha :-D

Related Posts with Thumbnails

pageviews