Tuesday, May 10, 2011

Perspektif berbeza,sesuai untuk semua

Bismillah
wal Hamdulillah

     Pengalaman beta bekerja buat kali pertama, jadi cikgu banyak cabarannya. haha tak mau la cerita panjang pasal kerja. meluat lak korang nanti. pape pun, I luv u people! "yeah we luv ustad toooooooo!!" ceh perasan kah kah kah.
******************************
Selesaikan Urusan

Sampai di sekolah jam 11.45 tepat
Lepak di bilik guru sambil kunyah coklat
Ambil buku laporan nak buat plan mengajar cepat-cepat
Takut nanti waktu mengajar tersekat-sekat.

Waktu Zuhur nampak sudah dekat
Agak-agak nak solat mungkin sempat
Lagipun lagi 15 minit baru kelas start
Tapi risau pula takut terlewat.

"Tak apalah, lepas ini baru sembahyang"
Nampak murid-murid sudah berbaris panjang
Ada juga yang lambat datang
Kena tahan dengan cikgu disiplin memang nasib malang.

Dalam kelas si guru pun mengajar
Penuh dedikasi, ucapan pun lancar
Tapi ada murid buat muka selipar
Baru waktu pertama, takkan dah nak 'berlayar' ??  tidur~

Tiba-tiba si guru teringat sesuatu
Ada tugasan matapelajaran yang diberinya dahulu
Untuk disiapkan murid waktu cuti hujung minggu
Lalu disuruh student keluarkan buku latihan satu persatu

"Arghhhhhh! kenapa tak siap lagi?"
Bentak guru itu kepada murid-murid yang dikasihi
Dalam hati panas bak gunung berapi
Luaran pula sudah nampak gaya diktator tirani
Bersedia membelasah dengan cambuk besi!

"Wahai orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) solat; kerana sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar." (Al-baqarah: 153)

Cikgu, cikgu, rileks dulu
Jangan mudah bertindak melulu
Ce muhasabah dulu diri kamu
Urusan kamu dengan Allah, dah teliti ke you?

kamu lambat-lambatkan urusan dengan Allah, 
kenapa pelik kalau manusia lambat-lambatkan urusan dengan kamu.
******************************
Jaga Adab     


Balik rumah terus mandi dulu
Hilangkan penat, wangikan badan yang berbau
Lepas itu solat Maghrib menghadap Yang Maha Satu
Di bilik rasa panas, so solat aje kat ruang tamu


Selesai bagi salam, terus angkat kaki,
Hai encik hamba.. tak mahu bermunajat dulu kepada Ilahi?
Ini kelam kabut ambil remote buka tv
Katanya takut terlepas berita tanahair yang terkini


Kamu tidak sabar mahu bangun dari sejadah
Murid akan tidak sabar nak blah dari sekolah 
Walaupun cikgu lawa mengajar 
Murid buat muka macam selipar
Dah cikgu tidak beradab dengan Tuhan
Bagaimana mungkin murid mahu beradab dengar arahan?


Kena yakin, solat kita membentuk perjalanan kita sehari-hari
dah tau lama dah, cuma baru sekarang nak fahami
so papehal, jangan mudah tertekan
Jangan putus asa dari rahmat Tuhan
Cek dulu kewajipan dan adab kita dengan Ar-Rahman
InsyaAllah tiada benda yang payah
Konfem semua jadi mudah-mudah. 


Secebis pengalaman dari perspektif seorang guru
Untuk semua yang ingin ambil tahu
Tak kira siapa jua kamu, kerja apa pun jangan malu-malu
Jom ubah diri menjadi lebih jitu
Tak payahlah nak tunggu sampai datang seru. :-)
******************************
mesej komuniti untuk semua lapisan masyarakat

12 comments:

Saidina Ali said...

pedih benau ostad. rase macam tembus ke jantung usus limpa semua. argh. :P

bez amin said...

aiks???

ni sebenarnya untuk akuuuuuuu...
wuwuwuwu~~

:-)

ARIFI PUTRA said...

terbaik bez, mengajar pekerjaan mulia, sekali mengajar walaupun satu kalimat, bererti selama-lamanya kita dah sentuh perjalanan hidup depa..mabruk

sukma atiqah said...

menarik kn jadi pengajar?

ni cerita sy bbrp taon lpas =)
http://atieyika.blogspot.com/2010/08/memori-ustazah-atiqah.html

bez amin said...

>arifi: huhu trimas!!
insyaAllah...smoge sume dosa ak waktu bertugas diampunkan Allah..smoge Dia jd kan pujian ak semata-mata krn Allah, n kemarahan ak pun smata-mata krn Nya.ameeen...:-)

bez amin said...

>ustazah atiqah: iyup, mmg sgt sgt sgt sgt sgt sgt menarik!(extreme sket hehe)

waah,pnh ajar skol rendah?lg mencabar kan??sy ngajar menengah,mungkin mudah sket melayannya..:-)

anyway,dh bc citer ustzh.nice one!jage bdk 2 org pun cam jage 30 org ek?hehe..mmg kna bnyk sabar.ini yg plg bnyk sy blaja dr tugas seorg guru..

SABARRRRRRRR :-)

bez amin said...

menarik kn jadi pengajar?

ni cerita sy bbrp taon lpas =)
http://atieyika.blogspot.com/2010/08/memori-ustazah-atiqah.html

bez amin said...

aiks???

ni sebenarnya untuk akuuuuuuu...
wuwuwuwu~~

:-)

nurnurani said...

cikgu = penyabar

http://lamanhatikuberlari.blogspot.com/2011_07_01_archive.html

Ayun::Nurul said...

waahhh...suka sangat dengan entri...mmg sebiji yg saya alami...hee..apapun, mmg pglaman mgjar kita erti kehidupan sebenar...:)

bez amin said...

Ayun::Nurul: iyup..melihat anak2 yg kita ajar, seolah cermin kita waktu kecik2 dulu.nampak diorang nakal, padahal kite dulu..fuuuh! hehe B-)

Ayun::Nurul said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts with Thumbnails

pageviews