Saturday, October 8, 2011

Bangun pagi gosok gigi! (buat gaya nyanyi)



Assalamualaikum
Bismillah wal Hamdulillah


Subuh itu, si hamba bangun dari mimpi,
Terus tengok jam, lalu tersenyum hepi,
"Ahh.. seronoknya hari ini!"
Bersyukur kepada Ilahi, peluang hidup diberikan lagi.

Lepas subuh, ambil quran terus mengaji,
Setel ngaji, ambil buku nak susun rapi-rapi,
Sesaat itu terlintas di lubuk hati,
"Hari ini siapa yang akan aku jadi?"
Terdetik bisikan ilham dari Ilahi,
"Jadi muslim sejati, jadi mukmin abadi!"

Sebelum berjihad, usha dulu buletin pagi,
Dunia sekarang hura-hara sana sini,
Budak kecil tapi dah kena cari makan sendiri,
Berhujan berpanas hulur tangan minta simpati,
Si hamba berazam, takmo lagi buang-buang nasi,
Berazam nak derma, semampu & seikhlas hati,
Kalau semua di dunia mampu berkongsi,
Kalau semua di dunia ikhlas memberi,
Kalau ketepikan iri hati, pentingkan humanity,
Yang dhaif yang miskin, takkan menangis lagi.

Manusia kian sibuk saat naiknya mentari,
Membanjiri bumi, demi redha Ilahi,
Ada yang mengaji menambah intelektualiti,
Ada yang bekerja membina gedung rezeki,
Si hamba pun berpesan kepada hati,
"Belajar sungguh-sungguh sampai hujung hari",
Umpama esok, kita sudah mati.

Berjalan di bumi ini, kita bukan seorang diri,
Di sini ada manusia, punya problem yang tersendiri,
Apabila mereka berharap, jangan pula kita lari,
Cuba teguhkan hati, cuba juga untuk memberi,
Nescaya kan kita lihat keajaiban Ilahi,
Ar Rahman 'membayar' berlipat-lipat kali,
Dia Ar Razzaq, pemilik pintu-pintu rezeki!

******************************
Syair simple di pagi hari, 
Khas untuk pejuang Ilahi, 
Bila hidup dah diredhai,
Konfem tak takut nak buka mata esok pagi.

Buka mata. Pandang dunia. Jangan riso. Enjoy!




Trimas 4 reading! :-)

8 comments:

Anonymous said...

bukak mata, pandang dunia, jangan risau. enjoy. (^_^)
dunia jambatan akhirat.

nuha said...

:)

Hawa Ahmady said...

saya suke..!!

Anonymous said...

sgt2 best entri ni~~ ^^,
alhamdulillah... entri ni tlh m'buat hati ini trsentuh.

OnE_NiEy ChAn said...

suke sangat entri nii :)
like 1000x

OnE_NiEy ChAn said...

suke sangat entri nii :)
like 1000x

anamizu said...

mari mengeLIKE entry ni! hehe




slm kenal,
cik ana

Muhammad Aizat said...

bazliiiii

Related Posts with Thumbnails

pageviews