Wednesday, June 3, 2009

family = precious

hari ini adik aku balik cuti. agak lambat, sebab ada kem spm. ayah kurang sihat, so abang aku di Batu Gajah yang pergi jemput. kebetulan anak dia pun ikut, bila diorang sampai cepat-cepat aku simpan laptop. hahaha...

budak kecil, memang suka explore. entah macam mana dia ternampak chess set yang agak tersorok tu. dia memang pandai guna computing system WYSIWYG dalam alam realiti. what you see is what you get. apa yang dia nampak, itu la yang dia nak. pening... pening...

hari ini aku berjaya mengesan sejenis lagi penyakit. fobia kepada wayar!! hahaha... anak saudara aku ni la, punya takut dekat dengan wayar. wayar laptop, tv, kipas, charger handphone, dan yang sewaktu dengannya. *baguuus!! ada juga benda yang aku boleh sakat dia. keh keh keh... kau ingat aku ni tak mesra kanak-kanak, so tak berani kacau kau?* bisikan jahat menerjah. rilek, tunggu dia buat hal dulu, baru bertindak!

ini cerita adik aku. sampai rumah, dia bukak air vitagen. kasar sangat, tertumpah. keh keh keh... memang sengaja nak jadi mangsa kutukan aku.

"hishhh...ajla kalau buat kerja, memang guna hidung. mesti ada something wrong, hahaha..." aku jerkah.

"eleh...bencik tu, buat kerja guna lutut!!" cis, kena balik!

aku memang suka cari point nak kutuk dia. saja, bukan selalu jumpa. mungkin itu komunikasi terbaik untuk adik-beradik, hehe... tapi ikut situasi juga. subhanallah... keluarga adalah kurniaan yang tak ternilai. mereka seolah-olah menyempurnakan hidup kita. namun firman Allah:

"katakanlah, maukah Aku khabarkan kepadamu apa yang lebih baik dari yang demikian itu? bagi orang-orang yang bertaqwa, di sisi Tuhan mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya, dan pasangan-pasangan yang suci, serta redha Allah. dan Allah Maha Melihat hamba-hambaNya. (iaitu) orang-orang yang berdoa,"ya Tuhan kami,kami benar-benar beriman, maka ampunilah dosa-dosa kami dan lindungilah kami dari azab neraka. (juga) orang-orang yang sabar, yang benar, yang taat, yang menginfakkan hartanya, dan yang memohon ampunan pada waktu sebelum fajar."
ali imran : 15-17

ya! pakaian taqwa itulah yang terbaik. ya Allah, jadikanlah aku hambaMu yang sentiasa mensyukuri nikmatMu, sebagaimana doa insan pilihanMu sulaiman,

"maka dia(sulaiman) tersenyum lalu tertawa mendengar perkataan semut itu. dan dia berdoa: Ya Tuhanku, anugerahkanlah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmatMu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada kedua orang tuaku, dan agar aku mengerjakan kebajikan yang Engkau redhai, dan masukkanlah aku dengan rahmatMu ke dalam golongan hamba-hambaMu yang soleh."
an-naml : 19

taqwa. taqwa. taqwa.

pimpinlah daku ya Allah. ameen.

4 comments:

misz nurus said...

salam singgah.
kemsalam kat ajla. suh stadi lepak2. hehe.
ehm. family.family.family.

'izzah faqihah said...

salam alayk...jangan nak dikacau aje si ajla tu...hish...

memang patut pun die geram ngan bencik nye...

bez amin said...

salam alayk...jangan nak dikacau aje si ajla tu...hish...

memang patut pun die geram ngan bencik nye...

bez amin said...

salam singgah.
kemsalam kat ajla. suh stadi lepak2. hehe.
ehm. family.family.family.

Related Posts with Thumbnails

pageviews