Saturday, June 20, 2009

maaf ≠ ampun

28 hb jun 2009. masuk ni kira dah 3 minggu aku kat CFS IIUM pj. still dalam proses nak 'melajukan' diri untuk mengejar course outline. sekali datang kuliah, satu bab habis. nasib baik otak yang Allah pinjamkan ini takde had kapasiti. kira risiko untuk kepala meletup memang 0%. alhamdulillah...


kelas chemistry hari itu. sebelum stat belajar, lecturer bagi tazkirah dulu. hari ni, beliau tanya kami apa beza 'maaf' dan 'ampun'.


tercengang. ternganga. terbeliak. terjaga dari angan. telan air liur.


semua students bagi respons berbeza. tetapi tetap tiada jawapan. ni lecturer chemist ke BM ni... kisah bermula.


"setiap kali buat salah kat orang, ketuk sebatang paku kat dinding". seorang ibu mengarah anaknya. *lerh...cerita ni macam aku pernah dengar je...* qarin aku berbisik.


itulah yang dilakukan oleh si anak. pesan ibunya lagi, "bila kamu minta maaf, dan kamu dimaafi, cabut satu paku yang kamu dah ketuk itu."


dipendekkan cerita, berjaya juga semua paku di dinding dicabut oleh si anak. *aku dah tau apa sambungan cerita ini...haha...* diam la qarin!!


si ibu menyuruh anaknya memerhati bekas-bekas yang ditinggalkan oleh paku yang telah dicabut. berlubang-lubang, macam jururawat. ops, jerawat.


"sayangku, macam itulah apabila kita berbuat kesalahan terhadap orang lain. bila kita meminta maaf, mungkin kita akan dimaafkan. namun, apa kamu yakin yang mereka akan MELUPAKAN perbuatan kamu itu?"


si anak tercengang. kami terdiam. lecturer maintain tenang. kelas jadi lengang.


bila buat salah dengan orang, kena minta maaf. salah boleh diampun. but forgive doesn't mean forget.


وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
(al baqarah : 286)


"dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami..."


ek?? lerh... Allah dah ajar dah benda ini rupanya... bila kita berdoa kepadaNya, Dia suruh kita minta maaf dan ampun. *Ya Allah... selama ini aku baca tahlil dengan ma'thurat tak perasan maksud di sebalik doa tu...*

memaafkan kesalahan itu mungkin mudah. tapi melenyapkan terus dari fikiran agak payah. tapi islam ada solusi.

jangan buat salah kepada orang lain. berusahalah.

salam perpaduan. dan juga kerajaan perpaduan. ^_^







6 comments:

ainulhusna said...

komen ak nie dtg dari hati taw..
ak nak ckp satu bende je..
"AT LAST KO UPDATE GAK EA"..
haha.. :P

mujaheedah90 said...

'beri maaf' itu lebih mudah bila kita meletakkan diri kita di tempat org yg 'mohon maaf' =)

hunkah zaytsev said...

to ainul: haha...nanti aku nak wat citer spongebob plak. ngko nantikan erk! insyaAllah..

to mujaheedah90: suke kan lah diri kita memaafkan org...insyaAllah..

Anonymous said...

jadi apa perbezaan maaf dan ampun? tak dapat nak relate dengan kisah ni. adakah ia bermaksud; maaf = still ada bekas kat hati, ampun; tak ada bekas dah kat hati?

bez said...

anon : ha, btol la tu :-)

Anonymous said...

Sbb tu dlm ucapan org slalu minta maaf sebelum dan selepas..

Related Posts with Thumbnails

pageviews