Saturday, July 11, 2009

bounty

bismillahirrahmaanirrahiim.

dah lama tak menaip. idea yang agak bertimbun hanya berjaya disimpan sebagai draf sahaja. akhirnya, atas bantuan seorang member, berjaya juga aku 'menceroboh' masuk ke wireless internet cfs ni.

buat masa ni, dan mungkin juga beberapa ketika akan datang, aku cuma akan post "flashback stuff" sahaja. maknanya, sesuatu yang dihasilkan pihak lain, tapi mengikut acuan aku. parents aku pesan, waktu belajar, mesti belajar. *ayaaay, captain!!*

once upon a time...

hujan lebat tahap maharaja menimpa Kampung Gedegang. biasa lah, kampung lama...hujan 2-3 jam, banjir.

penduduk berpusu-pusu menyelamatkan barang-barang berharga. semuanya dinaikkan ke tempat tinggi. ada juga yang sibuk menurunkan bendera PAS yang dah reput di pagar rumah. member sekaki Kampung Buah Pala la katakan, orang-orang pembangkang semuanya...ish ish ish...

sekalipun berlainan ideologi politik, namun kerajaan tetap prihatin membantu golongan yang dalam kesusahan ini. pasukan penyelamat tiba, memindahkan penduduk dengan bot penyelamat. nun di suatu sudut kampung...

pasukan penyelamat memujuk Pak Cik Kordi untuk naik ke dalam bot. air banjir sudah mencecah 2 meter lebih. "moh ler kordi oii... kamu nak mampuih ker. air dah tinggi dah ni."tok ketua memanggil dari dalam bot.

"ish kamu ni. ajal maut di tangan Allah. nanti ler, aku yakin Allah akan selamatkan aku. kome pergi le dulu'" kordi membalas.

hari semakin gelap. hujan masih belum give up. Pak Kordi tetap terus mengharap. dia berdiri di atas van sambil memegang payung. "kejap lagi hujan berhenti lah ni. Allah pasti tolong aku. itu janji Dia dengan hamba2."

bot penyelamat yang melewati hampir 5 kali, langsung tidak dihiraukan Pak Kordi. dia sekadar melambai tangan, ataupun lebih tepat lagi, menghalau mereka yang ingin membantu. dia sesangat lah yakin Allah akan berhentikan hujan.

Pak Kordi sudah di atas bumbung rumah. van sudah tidak kelihatan lagi. yang nampak, cuma bendera PKR di hujung areal tv di atas bumbung. *Nuar sibuk nak jadi PM. mana ingat kat pengundi dah...* keluh hatinya.

terdengar bunyi helikopter. pasukan penyelamat masih mencari kalau-kalau ada mangsa yang tertinggal. Pak Kordi segera meniarap agar tidak dapat dikesan. dan dia berjaya. *yes! biar Allah je yang tolong aku*

Pak Kordi kaget. "Ya Allah! air dah sampai tengkuk aku ni, bila Engkau nak tolong aku? aku punya yakin dengan Kau, tapi Kau tak kisah pun. bila hujan nak berhenti? bila Kau nak tolong aku? BILA !!!"

tiba-tiba terbit satu suara,

"siapa kata aku tak tolong. dekat 5 kali aku hantar bot nak selamatkan kau. tapi kau tak nak. bila aku hantar helikopter, kau menyorok. apa yang kau minta? minta berhentikan hujan. itu bukan urusan kau."

.....Allah sentiasa makbulkan doa kita. TAPI, ikut bentuk yang Dia nak, bukan ikut kehendak kita. dan pada waktu yang Dia tetapkan, bukan ikut waktu yang kita suka.....

2 comments:

mujaheedah90 said...

anda buat saya ketawa membaca cerita ini..
haha..
yg dihighlight tu xtahan..
haha..
gempak ah..masuk hati..
^_^

hunkah zaytsev said...

mujaheedah90...
diharapkan tiada yang berkecil hati...
artikel ini tiada kena mengena dengan yang masih hidup ataupun yang masih mati... ^_^

Related Posts with Thumbnails

pageviews