Sunday, July 12, 2009

hikayat dari parsi

suatu ketika dahulu di parsi, wujud seorang lelaki yang terlalu bijaksana. apa jua permasalahan penduduk sekitar, pasti akan dirujuk kepadanya untuk penyelesaian. akan tetapi, beliau ini tersangat lah ego pula. hobi nya setiap hari, selain pergi ke warung untuk bermain dam aji atau konda-kondi, dia juga gemar menanyakan soalan kepada penduduk lain. niatnya semata-mata mahu memperbodohkan mereka yang sememangnya tidak cerdik.

"kui kui kui!! kamu semua memang bodoh. aku jugak yang pandai!!" ketawa lelaki itu selepas berjaya mengenakan seorang pengunjung warung.

entah bagaimana, berita tentangnya sampai ke rumah seorang ulama. beliau lebih dikenali sebagai abu nawas. sekalipun ilmu agamanya tinggi, namun beliau tidaklah sampai mengkafirkan atau memunafikkan orang lain. selain itu, beliau juga tidak sampai menuduh UMNO sama dengan komunis dan ayah pin. *sudah dijamin syurga kah aku?* itulah pesannya terhadap diri setiap hari.

menanam niat untuk berdakwah, abu nawas pergi menemui lelaki tadi. oh ya, ulama ini seorang yang kelakar juga. elemen gurau senda menjadi ramuan metod dakwahnya. dia berharap agar lelaki itu akan menerima mesej yang berguna sambil dia berhibur.

sesampainya beliau di sana...

"assalamualaikum, wahai si bijaksana!" bijak cara abu nawas mengenalpasti mad'u nya.

"wa'alaikumussalam...saudara ada masalah yang mahu saya selesaikan? jika begitu, silakanlah bertanya." lelaki ego itu menawarkan khidmat konsultan.

"mmm...begini saudara. saya diberi teka-teki ini oleh seorang budak kecil. malangnya, saya ni bodoh sikit orangnya. mohon saudara yang bijaksana untuk membantu saya."

*hehe...aku memang pandai. kau, aku tengok pun dah tau bahalul.* cetus hati lelaki ego sambil tersenyum.

"soalan nya begini; seekor keldai mahu menyeberang sebatang sungai. akan tetapi, sungai itu lebarnya 400 meter, arusnya 100 km sejam, kedalamannya pula 500 meter. jika berenang, boleh mati lemas. naik sampan, mau nya terbalik kerana arus teramat deras. nak terbang, sayap pula tiada...bagaimana ya saudara penyelesaiannya?" abu nawas mengeluh.

"ini soalan tidak logik!! mana ada sungai macam itu!!" separuh jerit si lelaki.

"sabar...sabar...sudah begitu soalannya. jadi, saudara tidak taulah jawapannya ni?" tanya abu nawas.

"err...err...saya tak tau..."

"oh, kalau begitu, nampaknya saudara pun bodoh macam saya juga. sebab saya pun tak tahu jawapannya. oh ya! kita berdua lagi bodoh daripada budak kecil yang menanyakan saya teka-teki ini. tidak mengapalah, kan Allah jua yang Maha Bijaksana...trimas saudara, assalamualaikum..."

abu nawas beredar. meninggalkan lelaki tadi terpinga-pinga di tengah-tengah crowded yang menyaksikan tarbiyah tadi secara live.

"knowledge raises the low, but ignorance brings down the mighty..."
-saidina Ali ra.

6 comments:

ainulhusna said...

da rajen update ea skang.tahniah2!!..
btw, ko mmg suke becerita ke??

hunkah zaytsev said...

ainulhusna...
hehe, da dapat password wireless, bleh r update skit2. slalu sgt xleh r, buang mase...
majulah konda kondi untuk negara!! ^_^

ainulhusna said...

emm.korang mmg sume tempat ade wireless ke??

hunkah zaytsev said...

>>ainulhusna: insyaAllah, ader.tapi aku masuk 'guess' nyer.agak lembab r.kalo masuk gune wireless berdaftar, bleh tahan r.yang x bez nye,berdaftar nyer ade restriction.malas aku.haha...

bez amin said...

>>ainulhusna: insyaAllah, ader.tapi aku masuk 'guess' nyer.agak lembab r.kalo masuk gune wireless berdaftar, bleh tahan r.yang x bez nye,berdaftar nyer ade restriction.malas aku.haha...

bez amin said...

emm.korang mmg sume tempat ade wireless ke??

Related Posts with Thumbnails

pageviews