Saturday, July 25, 2009

air cond.

gelaran yang aku letak untuk post ini. seperti yang pernah aku buat, selepas mengupdate blog dengan post yang memanaskan jiwa lara sesetengah readers, biasanya akan disusuli dengan post lain yang berfungsi sebagai cooling agent.

inilah yang dinamakan provokasi tidak langsung. kutuk 10 kali. kemudian puji sekali, cukup. keh keh keh...

alkisah tersebutlah sebuah cerita...

haha...mana ada cerita. cuma, aku teringat sekelumit kisah, seinfiniti ilmu. tidak perlu detail, yang perlu di sini, apakah isinya. ia tentang kemahaan Allah melalui al-quran.

tertanya-tanya. kenapakah, wujud perbezaan pendapat mengenai cara pembacaan "maaliki yaumid diin" yang terkandung di dalam al fatihah. apakah signifikannya ayat ini?

sebagai permulaan, lihat semula maksud malik (ma=1 harakat) dan juga maalik (maa=2 harakat). inilah kalimah yang berbeza harakat pembacaannya menurut ulama'.

  1. malik=raja
  2. maalik=penguasa (yang menguasai)
"haha...tengok. ulama' pening kepala la tu. apa la quran ni. mana satu yang betul entah." suara manusia yang tiada mempunyai otak yang berfungsi.

hakikatnya, hikmah melalui perbezaan pendapat ini sangat indah. cuma sebahagian kita gagal meneroka. perlu diingat, ayat alam perlu dikaji seiring ayat quran. peringatan untuk aku la.

logiknya, raja tidak sama dengan penguasa. raja tidak semestinya menguasai. itulah raja boneka, yang bersepah seantero alam. gah dengan istana semata-mata. penguasa pula tidak sama dengan raja. robin hood mungkin perompak golongan bangsawan, namun dia menguasai kawasan orang kaya, dalam keadaan dia bukan seorang raja.

Maha Suci Allah. raja dan penguasa hari pembalasan. pemilik autonomi alam berserta isinya. awal-awal lagi di dalam quran, Allah mengisyaratkan kita mengenai keRajaan dan keKuasaanNya. tiada terpisah keduanya daripada Allah. sedarkah kita?

dalam dunia, hanya ada empat orang raja yang akan kekal. itulah King of Spades, King of Hearts, King of Diamonds dan King of Clubs. semuanya raja dalam kad terup. ini kata-kata King Farouk I, beberapa tahun selepas digulingkan oleh Gamal Abdel Nasser.

No comments:

Related Posts with Thumbnails

pageviews