Wednesday, March 3, 2010

yok sembang agama!!! :)

salam..

alhamdulillah, 1mac ritu dengan jayanye program sembang agama dijalankan di UTP. thanks to my old friends, terisi gak cuti beta. ngeh3..

tiptop. memang bez, of course walaupun ada skit-skit yang tak kena. wakil penganut Buddha, Ir. Keang menerang kan asas-asas pegangan agamanya tanpa slideshow. anyway, sesape yang fokus betul-betul dengan apa yang disampaikan beliau, its not a problem at all. small matter!

wakil muslim, tidak asing lagi, Bro. Shah Kirit. setelah meringkaskan  lagi summary haha yang aku buat, generally perkara yang dijadikan asas penyampaian beliau mengenai islam ialah surah al ikhlas. bagaimana dekatnya Allah yang disembah orang mukmin dengan hamba-hambaNya. closer than the veins in our necks(50:16). --"...katakanlah, Dia lah Allah Yang Maha Esa!"

seterusnya, wakil dari penganut kristian, Dr William Lau. menurut beliau, perkataan God cuma kata pinjaman sahaja. seperti yang terkandung di dalam jewish scripture, god dikenali sebagai YHWH. sebahagian kristian menyebut 'yahweh', 'jehovah' dan sebagainya. YHWH bermaksud 'i am'. bercakap mengenai God's immanence (oxford: present within or throughout) dalam setiap orang, di mane everyone has a quality of god, kata beliau, "...i'm still doing research on that." beliau menekankan bahawa kristian menyembah satu tuhan: "...father, word and holy spirit bear witness as ONE in heaven."

kini giliran Dr Bala Thrumaningam untuk mnyampaikan lecture beliau, wakil penganut Hindu. dimulakan dengan bacaan-bacaan suci agamanya, beliau menerangkan konsep tuhan Brahmam(Brahman) yang mempunyai sifat nirguna(without any attribute), dan saguna(with many attributes). menurut beliau, Hinduism ialah agama symbolism. statues, idols, dan sembahan-sembahan mereka yang wujud itu hanyalah sebagai simbol. hakikatnya, mereka menyembah tuhan yang satu----Brahmam.

ya...tiba giliran Ir. Keang sebagai wakil penganut Buddha. memperkenalkan Tripitaka(three baskets) yang menjadi kitab panduan Buddhist. sebagai agama yang tidak bertuhan, tentulah beta sangat ternanti-nanti penjelasan mengenai pendirian beliau. katanya,"...we do not worship bodhisattva. it is just for inspiration." goal bagi setiap penganut Buddha ialah to achieve enlightenment; nirvanha atau nibbana. suatu keadaan di mana seseorang itu free from dukkha, sufferings in life, his own desire, worldly attachments..  . Buddha, menurutnya, bukanlah tuhan. beliau hanya menjadi ikutan penganut-penganut Buddhism bagi mengikuti jejak langkahnya mencapai nirvanha. di sinilah terletaknya prioriti Four Noble Truths dan Noble Eightfold Paths.

fuuuuuh......memang banyak ilmu yang dipelajari malam tu. kewl giler!!! hehe.. insyaAllah, di kesempatan yang akan datang, akan dipost sikit sebanyak mengenai agama-agama tertentu, sebagai satu perkongsian. sama-sama kita blaja terms dalam Hinduism, ape itu the atonement dalam Christianity, triple gems dalam Buddhism, dan pape jelah yang asas-asas.

kukuhkan iman, tingkatkan taqwa.. pesanan ustaz Badlishah,"...kalo nak angkat selimut waktu subuh pun susah, jangan dok bising nak angkat senjata."  (^_^)v

3 comments:

Syed Mohd Syahmi said...

"ekam evadvitiyam"
(chandogya upanishad 6:2:1)

"The lord is One God" :)

bez.amin said...

*clap3!!*..trimas bro!!:)

Howard Lowe said...

Nice blog thhanks for posting

Related Posts with Thumbnails

pageviews