Monday, July 25, 2011

Terbang ke awan

Assalamualaikum 
Bismillah wal Hamdulillah 

     Semoga rakyat semua berada dalam lembayung rahmat Allah swt. maka adapun pada hari yang bahagia ini, beta mula mendapat kesedaran serta kewarasan akal budi, bahawa cuti beta hanya berbaki lebih kurang lima minggu saje lagi. jadi beta ingin bercerita sebanyak mungkin kepada rakyat semua sebelum tibanya zaman beta takde masa nak hupdate blog. semoga blog ini terus hidup. 

"HAIL kami-muslim!" laung rakyat jelata berjemaah. 

     Maka pada kali ini, beta nak mengajak rakyat semua jalan-jalan ke tamadun silam. aqal yang dikurniakan Allah kepada kita telah berjaya mencipta kapal terbang, sebagai kenderaan untuk bermusafir ke destinasi yang jauh. TAPI, sejauh mana kemajuan sistem penerbangan dalam zaman kita ni? jom kita menjelajah ke Nazca, Peru. 
******************************
Dah tekan play baru baca orait! tenang sikit :-)



     Pernah dengar geoglyph? benda ni merujuk kepada lukisan-lukisan gergasi yang diukir (betul ke idak kata kerja ni) di atas tanah. meliputi kawasan yang sangat luas, geoglyph ini direalisasikan oleh orang-orang Paracas dan Nasca. 
     Apa yang dilukis mereka ni? yang sampai kepada zaman kita sekarang ialah gambar 18 ekor burung, monyet ekor gulung (besar padang bola), ikan paus , labah-labah (panjang 150 kaki), cicak, manusia dan beberapa objek yang entah tak pernah tengok pun.
     Sampai sekarang kowt, saintis tertanya-tanya apa de hell objektif diorang buat geoglyph ni? tempatnya pula cukup strategik, kat kawasan yang takde angin lalu, dan kering kontang takde air. tu sebab dah 1500 tahun lebih berlalu (sebelum nabi Muhammad SAW lahir!), lukisan dan bentuk-bentuk nya masih sempurna. UNESCO pun dah cop kawasan ni sebagai warisan dunia. 
     Ahli arkeologi yang menjelajah kawasan ni gak pelik, kenapa geoglyph yang hanya boleh 'dinikmati' keunikan n keindahannya dari tempat yang tinggi ini dicipta. kalau tengok dari darat, tak perasan pun pebenda la menatang ni. macam bekas laluan tayar lori je gayanya. ekceli, takde pun bukit atau gunung yang tinggi-tinggi kat sekeliling kawasan ni, soooo... macam mana orang Nazca dahulu kala enjoy pemandangan indah hasil kerja diorang? ke memang takde tujuan apa-apa buat benda ni? nonsense la pulak kan.
     Di antara lukisan-lukisan ni, ada satu laluan berbentuk garisan yang agak panjang.. lebih kurang 6 batu jauhnya. seolah-olah macam lebuhraya 9 km camtu. ada pendapat yang mengatakan, inilah 'laluan penerbangan', di mana para penumpang 'sejenis kenderaan yang boleh terbang' akan dibawa terbang mengikut laluan ini, dan berpeluang untuk menyaksikan keseluruhan panorama geoglyph. ala macam pusat pelancongan zaman dahulu kala le gamaknya.
      Apapun andaiannya, mestilah dibuktikan dulu kan? jadi pada tahun 1974, dua orang pengkaji bernama Julian Nott dan Jim Woodman telah melakukan eksperimen diorang. apa yang diorang buat? diorang berdua telah mencipta sebuah belon udara panas, menggunakan elemen-elemen semulajadi yang wujud sekeliling Nazca. guess what? tetiba belon ni naik setinggi 300 kaki dengan mudahnya.
Condor I namanya...
Firman Allah SWT,
"Maka (Kami kabulkan permohonan Sulaiman lalu) Kami mudahkan baginya menggunakan angin yang bertiup perlahan-lahan menurut kemahuannya, ke arah mana sahaja yang hendak ditujunya.." (Saad:36)

p/s : Adakah kita fikir, teknologi kita sudah cukup bijak bila boleh terbang di udara? :-)

5 comments:

sukma atiqah said...

bende ni cantik kan?? tapi motf sebenarnya masih xdpt dkesan dgn tepat..

Alfi said...

wuuh..~~
info baru..~~
time kasih abe Bazli.. ^^

:: alwanPelangi.com ::

bez amin said...

@atiqah: iyup,sgt unik,even dlm zmn moden ni!usaha yg dibuat utk reka bnda2 tu,mesti kerana sumtin yg penting kn?msti ade motif..ape agaknya? :-)

@alfi: hehe..bleh wt modal tym bsembang kosong B-)

aleen aiden said...

seriyes cantek!n unik.hu3

bez amin said...

@aleen: sgt btol!agak2 teknologi ape la diorg gune wktu zmn tu ek..

Related Posts with Thumbnails

pageviews